Jump to contentJump to search

Course collections

Course collections contain literature that is particularly relevant to a specific course. They are made available as print or electronic collections for the duration of the semester.

Teaching staff can find information on setting up a course collection here and students can learn more about using the course collections.

The course collections are made available in the Central Library as well as in the subject libraries on specially marked shelves. The holdings stored here are for reference only. The items are identified in the ULB catalogue with the reference “Semesterapp.” together with the respective course number.

Media are usually released from a course collection again towards the end of the semester (usually in mid-March or mid-September).

Digital content is made available to course participants in electronic course collections. These course collections can include:

  • journals and chapters from books (as permitted by copyright laws, i.e. max. 15% of a copyrighted work) as PDF files
     
  • weblinks
     
  • your own files

For copyright reasons, the copyrighted documents made available in the course collections are deleted towards the end of the semester (end of March or end of September).

Therefore, please remember to save a copy of the required texts for yourself as necessary in good time.

HHU’s ILIAS learning management platform provides the technical basis for course collections. You’ll need to submit an activation request to the Centre for Information and Media Technology (ZIM) to be able to edit course collections in ILIAS. Following activation, teaching staff receive a link to the ULB catalogue in their ILIAS course, which includes a request option for books as well as journal articles and book chapters in a PDF format.

Instructions on how to prepare a course collection (German)

Copyright information (German)


Current print course collections

Semesterapparat Standort Nummer
Ausländerrecht mit Bezügen zum allgemeinen Verwaltungs- und zum Verwaltungsprozessrecht FBJUR 001
Klinisches Denken und Handeln in Diagnostik und Therapie FBMED 001
Magnetismus I VBNW 001
Grundlagen der Medizinischen Physik VBNW 002
La migración en el cine español y latinoamericano ZB01 001
La Bande Dessinée expérimentale ZB01 002
Die alliierte Landung in der Normandie 1944 und ihre Darstellung in der Bande Dessinée (mit Exkursion) ZB01 003
Sprachkontakt und Grammatikwandel ZB01 004
FaM 1/2; MGM 2a/b: Don Juan in Literatur und Oper ZB01 005
BVM3c Identität und Gesellschaft in Hartmanns von Aue Artusroman 'Iwein' ZB01 006
BEM 3c "von Würzeburc meister Cuonrât / der besten singer einer" - Konrad von Würzburg als Autor ZB01 007
MGM 2a/b Frauenschicksale aus aller Welt im Spiegel der Literatur. Zwangsheirat, Ehrenmord, Genitalverstümmelung, Gewalt in der Partnerschaft, Zwangsprostitution* ZB01 008
MGM 1 a/b - Ludwig Wittgenstein: Sprache und Welt ZB01 009
Lyriker:in werden. Ein Seminar zu zeitgenössischer englischer Lyrikübersetzung ZB01 010
BFM1-1a / BFM1-2a u. BFM 1 a/b - Urbane Semantik. Sprache, öffentlicher Raum und die Frage: "Wem gehört die Stadt?" ZB01 011
BFM1-1a / BFM1-2a; BFM 1a/b; BFM 4a/b - Begriffsgeschichten ZB01 012
2022 BEM 3c Kurze Erzählungen des Mittelalters ZB01 013
Language Awareness ZB01 015
dummy ZB02 001
Die Antigoniden und die Geschichte des hellenistischen Makedonien ZB02 002
Die Bühne der Welt. Der Niederrhein in der Frühen Neuzeit ZB02 003
Infographics ZB02 004
Anerkennung: normative und soziologische Perspektiven ZB02 005
Projektmanagement ZB02 006
Medienauswahl ZB02 007
Kunstkritik im Rheinland im 19. und 20. Jahrhundert ZB02 008
Alterskonzepte in der Kunst des Mittelalters und der Frühen Neuzeit ZB02 009
Zwischen Mühsal und Idyll: griechisches Landleben ZB02 010
Von Mondkalendern und Sonnenuhren: Einführung in die antike Chronologie ZB02 011
Die Geschichte Italiens im 19. und 20. Jahrhundert ZB02 012
Von Jan Wellem bis Napoleon. Düsseldorf im langen 18. Jahrhundert ZB02 013
Architektur des Mittelalters zwischen Rhein und Maas ZB02 015
Notre-Dame de Paris ZB02 016
Einführung in die Provenienzforschung ZB02 017
Einführung in die afrikanische Geschichte ZB02 018
Vom `Liberation Road´ zur`Independence Avenue´ - die Strassen Accras ZB02 019
Kunst und Kult: das religiöse Bild im Kontext ZB02 020
Der Kalte Krieg in Ostmitteleuropa ZB02 021
Die Kreuzzüge. Vom Ersten Kreuzzug bis zum "Fall von Akkon" ZB02 022
Methoden- und Formenlehre der Renaissance bis zur frühen Moderne (KuK) ZB02 023
Performative Kunst sammeln, archivieren, zugänglich machen - Künstlerarchive und Nachlässe im Rheinland ZB02 024
Informel, Tachismus, Action Painting ZB02 025
Zentrum und Peripherie. Toledo und Ávila als überregionale Attraktionszentren des 15. Jahrhunderts auf der Iberischen Halbinsel ZB02 026
Propaganda and the Visual Arts ZB02 027
Wirklichkeitssinn und Selbstreflexion. Die Kunst Hollands im 17. Jahrhundert zwischen künstlerischem Dialog und Autonomiebestreb ZB02 028
Pieter Bruegel der Ältere - Werksbetrachtungen, Kontexte und Interpretationsverfahren* ZB02 029
Innenansichten. Inteireurmalerei vom 15. bis zum 18. Jahrhundert zwischen Repräsentationswillen und Privatheit* ZB02 030
Paris Transkulturell: Museen, Monumente, postkoloniale Diskurse ZB02 031
Philosophinnen in Krisenzeiten: Arendt, Beauvoir, Weil* ZB03 005
"Ich bin mir selbst zur Frage geworden": Selbstbetrachtungen bei Augustinus, Montaigne und Rousseau* ZB03 006
Die Sprache der Philosophie II ZB03 007
Philosophie des Mittelalters ZB03 008
Experimentelle Methoden in der Philosophie der Mathematik und darüber hinaus ZB03 009
A.N. Whiteheads Erziehungsphilosophie ZB03 010
Der Utilitarismus /PD. Dr. Claudia Pawlenka ZB03 011
Responsible for the content: